Vad är en optimal bokningsupplevelse? När behöver du ett onlinebokningssystem för att förenkla din administration och öka omsättningen? Är ett bokningssystem ens nödvändigt om man t.ex. är en liten fristående fitness-instruktör? Bokningssystem är komplexa, med många olika behov och branscher att ta hänsyn till. Om du har ett stort center med många avdelningar kanske du har helt andra behov än den lilla fristående yogainstruktören – och kanske inte. Läs mer här.
I takt med att teknologin har utvecklats har vi blivit vana vid att göra allt över internet. Snabbt och enkelt kan du köpa precis vad du vill. Oavsett om det gäller en frisörbokning, en provkörning av en bil eller en yogaklass förväntas det att det kan göras snabbt med ett klick från din telefon. Men eftersom det finns så många lösningar och bokningssystem där ute kan det vara lite av en utmaning att hitta rätt.
Kartlägg dina behov
Därför måste du först kartlägga dina specifika behov. Om du till exempel behöver boka veckovisa klasser för gruppträning kan ett exempel på klassbokning vara veckovisa klasser med medlemskap eller kuponger. Är det viktigt att det är enkelt och att man snabbt kan skapa en kund och göra ett köp? Eller vill du ha mycket data om kunden innan de registrerar sig?
Smidig bokning
På YOGO försöker vi regelbundet få en överblick över olika scenarier och kundärenden. Till exempel kan en crossfit-studio ha helt andra behov än en pilates- eller yogastudio. En personlig tränare kan ha andra behov än en egenföretagande terapeut eller yogainstruktör – och kanske inte. För i slutändan handlar det om att göra en bokning så smidig som möjligt. Utöver det kan du naturligtvis alltid ha större eller mindre behov av data och rapporter, men gemensamt för dem alla är att översikten och funktionerna måste fungera och tillhandahållas på bästa och mest hanterbara sätt. Och det är något vi ständigt arbetar med – att skapa ett intuitivt och enkelt bokningssystem utan att kompromissa med design och användbarhet, och att ge våra kunder – oavsett storlek – tillgång till alla de funktioner och säljverktyg de behöver.
Betalning online
Betalningsdelen är också något att ta hänsyn till, då det kan finnas många gömda avgifter som man kanske inte alltid är medveten om. På YOGO har vi valt att integrera med Billwerk+ och Stripe. Fördelen med Billwerk+ är att du kan få ditt alldeles egna inlösenavtal sammansatt precis som du vill, och därmed ha möjlighet att ta emot både Visakort och Swish, till exempel. Stripe är en annan betallösning som har något högre transaktionsavgifter men inget månadsabonnemang. Vi tycker att det är viktigt att våra kunder har en fullständig överblick över vad de betalar för vad, och vi guidar dem alltid till den bästa lösningen baserat på deras storlek och omsättning.
De gemensamma behoven
Förutom säljverktyg behöver en liten studio eller fristående instruktör också kunna sälja och expandera sin kundbas och verksamhet, även om det är i mindre skala. Detta är något vi också vill möjliggöra på YOGO – oavsett om du är en stor studio med många avdelningar eller en liten studio med säsongsbetonade klasser.
Vi tycker också att det är viktigt att våra kunder har möjlighet att skräddarsy sin egen design. Faktum är att vi tror att om våra kunders kunder inte inser vilka vi är, eller om slutanvändaren tror att bokningssystemet är byggt direkt efter deras design, då har vi lyckats. Det betyder att vi på YOGO har skapat en bra och sömlös bokningsupplevelse. Och det är precis vad det handlar om.